Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały



Witaj nieznajomy.
FacebookRSS
Podsumowanie Mocy i Magii 2021

W tym roku znów trochę inaczej. Przez ostatnie 12 miesięcy napisaliśmy w Grocie ledwie kilkanaście niusów, co też pokazuje, że i nasze fanowskie baterie są na wyczerpaniu - nieładowane żadnymi przełomowymi wiadomościami. Może i trzeba się z tym pogodzić, a może większą uwagę zwrócić na inne aspekty Mocy i Magii. Czas pokaże. Tak, czy inaczej, dziękuję naszym heroldom, którzy pisali o najważniejszych wydarzeniach Mocy i Magii. Oto one:


Blokada Might & Magic X


Od strony oficjalnej miało miejsce tylko jedno, niechlubne wydarzenie - wyłączenie serwerów weryfikacyjnych, m.in. dla Might & Magic X, co efektywnie uniemożliwiło rozgrywkę. Po krytycznych artykułach, wycofaniu gry ze sprzedaży i po kilku miesiącach Ubisoft prawie naprawił problem: umożliwiając grę, odblokowując DLC, lecz zapominając o dodatkowej zawartości. Na szczęście, istnieją fanowskie rozwiązania i na ten problem. Ponieważ w Might & Magic X gra już tylko garstka osób, wydarzenie to nie było szczególnie istotne, lecz pokazuje konsekwencje błędnego myślenia o zabezpieczeniach DRM i o traktowaniu gier komputerowych jako usług, a nie jako produktów.

King's Bounty II


Choć nie jest w żaden sposób związana z Might & Magic, to jednak przez wzgląd na pochodzenie, należy też wspomnieć o premierze King's Bounty II, która nastąpiła 24 sierpnia. Gra jest swojego rodzaju hybrydą RPG i strategii turowej - poruszanie się po mapie odbywa się w czasie rzeczywistym w widoku z perspektywy trzeciej osoby (TPP), zaś walki toczą się na turowym polu bitwy podzielonym na heksy. Recenzje są raczej dla gry średnio łaskawe, dając jej zbiorczy wynik w serwisie Metacritic na poziomie 64, a na Steamie - 63%. Na plus oceniane są rozbudowanie świata i heksowe bitwy, a na minus: słaba fabuła, nudna eksploracja i niektóre archaiczne rozwiązania.

Heroes III na płytach winylowych



Ciekawostką roku było ekskluzywne wydanie muzyki z Heroes III na płytach winylowych z absolutnie przepięknymi ilustracjami na okładce autorstwa Magdaleny Katańskiej. Sama muzyka została nieco odświeżona przez jej autorów - Paula Romero i Roba Kinga. Obecnie płyty są już wyprzedane, lecz wieść z portalu Game Music niesie, że możliwy jest "dodruk" ("dotłoczenie?") tego kolekcjonerskiego rarytasu.

Heroes III na planszy



Ciekawym projektem wydaje się też planowana gra planszowa mająca być adaptacją Heroes III. Zawierać ma m.in. wiele figurek znanych nam postaci, a także grafikę mocno nawiązującą do uwielbianej przez wielu części HoMM. Mamy mieć możliwość zagrania trzema frakcjami, a w każdej znajdziemy dwójkę kultowych bohaterów i zestaw jednostek. Projekt ma ruszyć pod koniec nadchodzącego roku na Kickstarterze.

Heroes II na wolności


Swoją kontynuację w tym roku miał projekt fheroes2. Polega na całkowitym odtworzeniu kodu gry, z potencjalnym wprowadzeniem dowolnych zmian. Na razie te zmiany dotyczą takich rzeczy jak wsparcie wielu języków, gra w wysokich rozdzielczościach czy dodatkowe elementy interfejsu, lecz w przyszłości mogą to być zupełnie nowe zaklęcia czy jednostki. W tej chwili fheroes2 niemal całkowicie odtworzył już pełną funkcjonalność pierwotnej gry. Pobrać projekt możecie z jego strony na Githubie.

I tu w zasadzie tegoroczne zasoby Groty się kończą. Jednakże wydarzyło się też kilka innych rzeczy, o których nie pisaliśmy, lecz o których warto wspomnieć, chociażby w tym miejscu:

Disciples: Liberation


Pamiętasz czasy, kiedy Disciples II było solidną konkurencją dla Heroes of Might and Magic? Jeśli tak, to gratuluję długiego żywota. Było to niemal dokładnie 20 lat temu. Od tamtego czasu nie działo się w serii wiele dobrego, aczkolwiek w tym roku (21 października) wyszła nowa odsłona pod tytułem Disciples: Liberation. Jest również hybrydą RPG (mapa przygody) i strategii turowej (walki). Zbiera relatywnie pozytywne recenzje na poziomie 75% i ma coś, czego dawno nie widziałem - darmowe demo na Steamie. Spróbujcie. Moim zdaniem da się wyczuć "hirołsowy" klimat.

Songs of Conquest


Zapowiedziana jeszcze w 2019 roku gra, której rozgrywka ma być bardzo podobna do Heroes of Might & Magic, niedługo (bo w marcu 2022) ma mieć swoją premierę. W tym roku światło dzienne ujrzał trailer z rozgrywką. Gra wygląda old-schoolowo, z animowanymi grafikami 2D i najwyraźniej trafia to w nostalgiczny gust fanów "trójki", którzy czasami określają nadchodzącą produkcję jako "duchowego spadkobiercę" Heroes.

Heroes IV - Ultimate Mod


Pojawił się nowy mod do Heroes IV. Przede wszystkim zawiera całe setki usprawnień i zmian istniejącej rozgrywki. Dotyczy to m.in. obsługi wysokich rozdzielczości, poziomów zaklęć, umiejętności startowych bohaterów, czy różnych poprawek graficznych. Jedną z najnowszych zmian jest wprowadzenie w Nekropolii "Piekielnych Liszy" na miejsce Jadowitych Pomiotów. Pełna lista zmian znajduje się m.in. w tym temacie na Heroes Community, a mod można pobrać ze strony ModDB.

Heroes 7.5 - Ultimate Edition


Czy da się do Heroes 7 dodać nową frakcję? Da się - nawet dwie. Zimowa frakcja "Tower" oraz skądinąd znane "Inferno" dołączają do gry w tym właśnie modzie, wliczając tu nowe jednostki i ekrany miast. Najnowsza wersja moda (ledwie z 20 grudnia) do ściągnięcia na stronie projektu w serwisie ModDB. Heroes VII przez swoją strukturę jest dosyć łatwe w modowaniu - chociażby dodanie nowej jednostki czy nawet całej frakcji nie wymaga modyfikacji kodu gry. Wydaje mi się, że możemy się spodziewać więcej modów do H7 w przyszłości.


Podsumowując - po tym roku bardzo dobrze widać, że powstała pewna "luka" wskutek braku rozwoju tytułów Mocy i Magii przez Ubisoft. Pojawiają się nowe gry, które w swej formie mocno nawiązują do serii Heroes, a fani rozwijają nowe lub istniejące projekty moderskie. Jest to niezłym (choć pośrednim) dowodem na nieustającą popularność serii i ciągłego istnienia pewnej niszy rynkowej. Pozostaje mieć nadzieję, że i Ubisoft to kiedyś zauważy.

Acid Dragon
© 2003-22 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Grafika smoka z logo strony autorstwa Silvii Fusetti.
Polityka prywatności i cookies. Redakcja, kontakt