Równowaga daje możliwość gry zarówno defensywnej (trzy jednostki z oplątaniem, dwa "tanki"), jak i ofensywnej (szybkie ataki Feniksów, Szmaragdowych Rycerzy i Pytonów, wsparcie Rusałek). Dostosuj strategię do warunków mapy!
Równowaga Ziemi jako jedyna daje możliwość rekrutacji dwóch jednostek latających - Rusałki i Feniksa. Furia Sylanny ma samą Rusałkę, a Siła Lasu nie ma ŻADNEJ.
Furia Sylanny została zaprojektowana tak, aby więcej było jednostek "humanoidalnych" (5 z 7, bez względu na czempiona). Jeśli jednak wolisz widzieć w Sylvan więcej zwierząt lub "stworów" (o jednego lub dwa, w zależności od wyglądu Szmaragdowych Rycerzy), to wybierz Równowagę Ziemi lub Siłę Lasu.
Zarówno Smoki, jak i Drzewce są silnymi, niezbyt szybkimi jednostkami kroczącymi (tak zwanymi "tankami"). W rezultacie więc strategia gry nimi prawdopodobnie będzie bardzo podobna. Czy nie lepiej mieć wybór między "tankiem", a szybką, latającą jednostką uderzeniową, zamiast między dwoma "tankami"? Przynajmniej od czasu do czasu? (np. w przypadku map z dużą ilością walk oblężniczych)
Lubisz obie te jednostki? A może jesteś typem gracza, który właśnie woli "tanki"? Tylko Równowaga Ziemi pozwala mieć w armii jednocześnie Drzewce i Smoki.
Feniks mieszkał wśród elfów i ich lasów w trzech częściach Heroes (I, II, IV), a nawet w Heroes III niektórzy bohaterowie Wrót Żywiołów byli Elfami i tam też zamieszkały Rusałki. Był też planowany jako mieszkaniec miast Natury w Heroes V (przed upadkiem 3DO). Nikt nie narzekał. Dopiero Ashan wygnał Feniksy z miast, czyniąc je jednostkami neutralnymi, uzasadniając to jakąś "bajką o księżycu". Czy jakieś poboczne teksty fabularne mają decydować co nam się podoba?