4. Fanowski projekt roku
Tu mamy trudny wybór. Mody, które zyskały najwięcej naszej uwagi jeszcze nie mają swojej ostatecznej formy, a mody które zostały opublikowane w pełnej, grywalnej postaci nie zyskały zbyt wiele rozgłosu.
WoG już praktycznie przestał być rozwijany, a jakiekolwiek szanse na patch 3.59 wydają się prawie nierealne. Projekty gier Might and Magic dają o sobie bardzo niewiele znać. W tym roku nie pojawiło się żadne nowe demo fanowskiej gry MM - jedynie kilka filmików (m.in. nowego projektu - Legend of Erthia) i wygrzebanych spod ziemi informacji. Ograniczamy się więc do projektów, które w tym roku zaistniały w jakiejkolwiek, ale *grywalnej* formie.
Co w takim razie zasługuje na pierwsze miejsce?
Nie wiemy jak globalnie, ale w Grocie jednak najwięcej uwagi i rozmów poświęconych było projektowi, który ledwie kilka dni temu objawił się w pierwszej, dostępnej dla graczy wersji. Chodzi oczywiście o projekt Succession Wars, a więc o karkołomne zadanie stworzenia moda, który całą grę Heroes III upodabnia do Heroes II. Doszedł do takiego stopnia, że "dorabia" brakujące w Heroes II ulepszenia, stwory, a nawet całe zamki! Ilość włożonej w ten projekt pracy jest kolosalna i naprawdę robi wrażenie. Nawet jeśli skierowany jest on do raczej wąskiej grupy odbiorców.
Drugie - niejako honorowe - miejsce zajmuje ciągle rozwijany projekt VCMI, który na początku grudnia zostal wydany w wersji 0.87. To najbardziej stabilnie rozwijany fanowski projekt HoMM w historii i ciągle dąży do swego celu, którym jest odtworzenie pełni możliwości Heroes III i udostępnienie całego kodu źródłowego fanom.
Trzecie miejsce przypada ex equo projektom "Wrota Żywiołów" oraz "Wiedźmy i Demony", a więc modom do Heroes V, które do gry wprowadziły miasta znane z Heroes III - Conflux i Cytadelę. Co prawda oba mają swoje błędy i wady, ale na pewno są gratką dla fanów piątej części sagi oraz bardzo ważnymi krokami naprzód w fanowskiej historii modyfikacji i wprowadzania własnych miast.
Poza podium - lecz wciąż warte wspomnienia - znalazły się m.in. miasto Modern Forge - drugie w historii grywalne, fanowskie miasto do Heroes III oraz projekt "Serce Ashan" wprowadzający do Heroes V m.in. wiele "nowych" (czyli przeważnie przemalowanych starych, a udających nowe) jednostek oraz fanowskie kampanie.
PS. Dziś ogłoszona premiera Horn of the Abyss jeszcze się nie załapała, gdyż nikt nie był w stanie tego sprawdzić ;).