Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały



Witaj nieznajomy.
FacebookRSS
Z radością i uznaniem odnotowujemy istotny fakt historyczny. Rok 2019 wyznacza jubileusz 20-lecia premiery Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia. Choć dokładna data premiery jest podawana różnie (acz polskie źródła najczęściej podają 3 marca 1999), to świętować i tak będziemy cały rok :). Powiedzieć, że Heroes III jest ponadczasowe to wręcz banał. Jest naprawdę niewiele gier, w które ludzie grają dwie dekady, ale jeśli do tego doliczymy aktywność fanowską to naprawdę mamy do czynienia z unikatem. Projekty takie jak HotA, VCMI, Succession Wars, Mistrzostwa Polski, oficjalna reedycja HD czy niezliczone już sterty mniejszych i większych modów przedłużyły życie Heroes III wprost niebywale. Najważniejsze jednak być może jest to, że nic nie wskazuje, by to wszystko miało zwolnić. Życzmy więc sobie co najmniej następnej dekady :).

Dodatkowo możecie też zapoznać się z krótkim wywiadem z Gregiem Fultonem w rosyjskiej Tawernie Mocy i Magii. Z rzeczy niebanalnych Greg mówi m.in., że NWC było "najmniej utalentowanym, lecz odnoszącym największe sukcesy zespołem, z jakim pracował" oraz że jego zdaniem gdyby inna firma niż Ubisoft nabyła prawa do marki Might & Magic, to rezultaty byłyby znacznie gorsze.
Acid Dragon
Wasze komentarze (30)
3 mar - 14:10

Górski Krasnolud
Mi tam do trójki żadne mody nie są potrzebne, to już jest idealna gra. :) Tak więc oby życie tejże gry trwało jak najdłużej, sto lat Heroes 3! :D
3 mar - 15:52

Sir Galuf
Gdyby w trójce była krasnoludzka frakcja, to byłaby to dla mnie idealna część ;-). Ta gra, podbiła serca prawie całej mojej najbliższej rodziny (moi rodzice są wielkimi fanami trójki ;-)). Szkoda, że już nie powstają takie gry :-(
3 mar - 17:11

Magiellan
Piękna rocznica, piękna chwila...Jest to wręcz niebywałe jak ten czas leci i jakim fenomenem, na skalę światową okazała się ta z pozoru prosta gra turowa... Jak dla mnie trójeczka jest wręcz grą legendarną i właściwie doskonałą. W ogóle stare dobre herki uważam za jedną z najlepszych o ile nie najlepszą grę jaka kiedy kolwiek powstała. To już nawet nie jest gra to już jest wręcz Instytucja/Religia... I tylko w tym wszystkim smuci tylko oficjalny (przynajmniej na razie) koniec żywota tejże legendarnej serii, ale z drugiej strony scena moderska ma się świetnie więc powody do zadowolenia też są. Dlatego właśnie życzmy sobie kolejnych wielkich sukcesów sceny moderskiej i epickich dodatków a może w przyszłości jakiegoś oficjalnego i sensownego wskrzeszenia serii... No ale to pieśń przyszłości, a póki co cieszmy się i radujmy urodzinami naszej ukochanej trójeczki!!! :)
3 mar - 17:26

AmiDaDeer
"Gdyby w trójce była krasnoludzka frakcja, to byłaby to dla mnie idealna część ;-). "
Przecież masz krasnoludy w trójce. Są nawet bohaterami.
3 mar - 17:45

Sir Galuf
Ale są tylko pojedyńczą jednostką i co gorsza są tylko sługusami elfów :-/. Miałem na myśli coś takiego jak w piątce czy siódemce
3 mar - 20:28

Tarnoob
Górski i Galuf to niby krasnoludy, a trollują jak jak trolle spod mostu trolli. :-P

Owszem, H3 jest grą wybitną, co nie zmienia faktu, że ma dużo wad, zwłaszcza w oficjalnych wersajch, bez fanowskich modyfikacji jak HD Mod i HotA. Pod wieloma względami H3 jest gorsze od innych części serii:
1) oficjalna wersja ma gorszy interfejs niż H4: i w bitwie, i na mapie przygody, i w mieście, i nawet w menu głównym (w H4 jest łatwy dostęp do intra),
2) nawet w fanowskich modyfikacjach H3 często brakuje dobrych elementów interfejsu z H5–7 jak kolejka ruchu w bitwie,
3) mapa przygody w „gołym” 2D jest gorszym rozwiązaniem niż rzut izometryczny z H4 i Disciples II; moim i nie tylko moim zdaniem izometria to dla mapy przygody optymalne rozwiązanie i szkoda, że nie było rozwijane, np. przez możliwości obrotu i zoomu,
4) rozwój bohatera jest dużo uboższy niż w późniejszych częściach. Niby wybór ośmiu umiejek na trzech poziomach każda z puli ponad 20 (wzrost względem H2) przez częściowo losowe drzewko binarne jest ok, ale to chyba gorsze rozwiązanie niż łączenie wielopoziomowych umiejek z H4 i skillpizza z H7.
5) w H3 brakuje balansu na wiele sposobów: balansu między miastami, bohaterami, umiejętnościami i czarami. Te dwa ostatnie problemy nie zostały do końca rozwiązane nawet przez HotA i naprawienie tego jest dopiero w planach. Może ludzie odkopią stare pomysły z WoG-a i z Tournament Edition. Za brak balansu odpowiada m.in. scalenie szybkości i inicjatywy oraz wytrzymałości i doświadczenia, co H4 słusznie rozdzieliło.
6) H3 jest sporo uboższe od późniejszych części nie tylko w rozwoju bohatera, ale też np. na mapie przygody (zwł. względem H4), w zaklęciach, artefaktach i umiejkach stworów (chyba zwł. względem H6). Fanowskie mody znowu rozwiązują to tylko częściowo i często idą w kierunku, który moim zdaniem jest dość dziecinną przesadą – robienie nowych miast i stworów.
7) sztuczna inteligencja chyba mogłaby być lepsza; tutaj nie ma takich problemów jak w H7, ale zawsze może być lepiej. Zwłaszcza AI w bitwach powinno być wyśrubowane, bo to się pojawia także w multiplayerze, jeśli nie jest areną.
8) last but not least: styl audiowizualny, który moim zdaniem jest najlepszy z serii, chyba nigdy nie dopasuje wszystkim. Sporo ludzi woli grafikę z H1, H2, H7, a nawet z H4–5, no i muzykę z H4. Podobnie kampanie były chyba bardziej rozwinięte w H4 i w H6.

tl;dr: H3 ma dziury w międzymordziu i zero balansu. Ale i tak je uwielbiam i jestem turbotrujkowcem, jak to się mówi na facebookowej Hirawce. :-)
3 mar - 20:31

Tarnoob
Dodam jeszcze, że frakcja krasnali w H3 faktycznie byłaby ciekawa i miałaby nawet uzasadnienie fabularne. Z jednej strony przynajmniej część krasnali to sojusznicy elfów z AvLee, ale z drugiej strony – jest też osobna frakcja krasnali, z siedzibą w Kamiennym Mieście, odwiedzanym w MM7.

Mimo to moim zdaniem liczba miast to najmniejszy problem, a H3 i tak ma ich bardzo dużo, bo najwięcej z serii, nie licząc może HoMMO – które miało ich 10. Gra może nawet nie mieć wyraźnych miast – tak jak w serii King’s Bounty – a mimo to być ciekawa. Żadna liczba miast, stworów, ich poziomów i slotów w wojsku nie poprawi płynności („flow”) gry, z czym _wszystkie_ części HoMM, także H3 po wszelkich modyfikacjach, mają problemy.
3 mar - 22:28

Crystal Dragon
Tarnie, sam brzmisz jakbyś trollował :x
1. Fakt, może i interfejs trójki odstaje od niektórych części, ale, jak sam powiedziałeś, tylko w niezmodyfikowanej grze. A mało kto gra dziś bez HD Moda, który znacząco usprawnia interfejs.
2. Imo drobnostka którą można podpiąć pod punkt pierwszy, aczkolwiek ciężko się z tym nie zgodzić.
3. To zależy. Imo mapa 2D jest o wiele bardziej przejrzysta, przynajmniej w przypadku trójki. Dobrze by też było żebyś lepiej rozwinął wypowiedź bo nie wiem czemu izometria jest według ciebie, i nie tylko ciebie, lepsza :P
4. Tu można się zgodzić, aczkolwiek z drugiej strony nie masz gwarancji że twój bohater będzie zawsze wykoksowany tak, jakbyś tego chciał. Ma to swoje wady i zalety. Osobiście wszystkie wymienione systemy są w porządku, choć skillpizzę lubię najmniej.
5. Chyba nie ma takiej części, która byłaby zbalansowana. H1 nie słyszało o balansie, H2 już troszkę było, w H3 wyniesiony na piedestał Zamek, skrzywdzone Inferno czy niszczący magią Conflux, w H4 i H5 wybory pomiędzy jednostkami, o H6 i H7 się nie wypowiem, grałem za mało. Z czarami i umiejkami było podobnie (zawsze były jakieś czary czy umiejki których nikt nie używał, aczkolwiek umiejki w H2 wydają sie być bardziej zbalansowane, głównie przez ich mniejsza ilość, a co za tym idzie, jakość).
H3 naprawdę nie jest gorsze w kwestii balansu.
6. Może i tak, ale bez przesady, co za dużo to niezdrowo :P
7. Prawda, AI nie grzeszy inteligencją, aczkolwiek jak przypomnę sobie jak w H2 AI oślepiało mi strzelca po czym rozpraszało wraży czar w następnej turze czy AI z H4, które nie umiało zmieniać założonych artefaktów to chyba nie jest tak źle. Najlepsze AI miało chyba H5 i to z trójki mu z pewnością nie dorównuje.
8. No to już przesada. Każdy ma swój gust, ale serio, skąd wytrzasnąłeś taką informację, Instytut ds. Danych z Pustki? ;p
Jeśli jakimś cudem faktycznie był to trolling to powiem że przynęta była smaczna, a haczyk się trawi ;x
4 mar - 00:53

Hayven
Mała uwaga do punktu 6 - Krystian ma rację, H6 akurat mocno ucierpiało na przesycie umiejętności jednostek, które albo niewiele wnosiły, albo były na tyle zawiłe i liczne, że trudno było się we wszystkich połapać, a najczęściej stanowiły kombinację jednego i drugiego.
4 mar - 10:09

Kastore
To już 20 lat grania w jedną grę.
4 mar - 10:38

AmiDaDeer
"Ale są tylko pojedyńczą jednostką i co gorsza są tylko sługusami elfów :-/. Miałem na myśli coś takiego jak w piątce czy siódemce "
Nie są sługusami elfów. Rampart to frakcja wielorasowa, składająca się głównie z ludzi, elfów i krasnoludów właśnie. I tak powinno w H3 zostać.
4 mar - 12:02

Alamar
A ja się pochwalę, że nadal mam pierwsze wydanie HoMM3 PL w miarę dobrym stanie (płytka też o dziwo jeszcze działa):

https://www.h6.acidcave.net/sphinx/homm3pl_box1.jpg
https://www.h6.acidcave.net/sphinx/homm3pl_box2.jpg

Jak ktoś jest ciekawy, to skany drzewek rozwoju miast można zobaczyć w tutaj:
https://www.acidcave.net/restauracja_w_erathii_1.html
4 mar - 13:37

Alamar
A przy okazji HoMM-a 3 i reedycji samej podstawki przez Ubisoft w HD: Kodu źródłowego dodatków nie było, tak? No więc już tej wymówki Ubi nie może użyć:

https://twitter.com/DiskBlitz/status/920801845349466113
4 mar - 18:17

AmiDaDeer
Oh gawd, to jest dość ważna informacja!
4 mar - 18:19

AmiDaDeer
...tyle że sprzed półtora roku. Jak to jest, że to nie obeszło świata?
4 mar - 19:12

Hellburn
O?... Jakim cudem...?
4 mar - 19:13

Kammer
Też mnie to zaskoczyło. Liczę, że VCMI-devowie jakoś położą na tym swoją rękę i im to pomoże.
4 mar - 20:14

Dru
Nie do końca rozumiem, czy ten gościu pracował w owym okresie w NWC i zachował sobie ten kod, czy rozkodował grę na czynniki pierwsze za pomocą magicznego programu?
4 mar - 20:36

avatar
Z tego co widać po screenach - człowiek ów dostał zlecenie przełożenia gry na MACa. Na MACa wyszło demo Heroes Complete, a więc już sporo czasu po premierze Shadow of Death. Także facet raczej miał kod źródłowy H3 dostarczony oficjalnie przez NWC czy Ubi w celu dokonania portu.
4 mar - 20:41

Acid Dragon
Ani jedno, ani drugie.
Był zleceniobiorcą. 3DO go zatrudniło poza NWC, żeby pracował nad Arcomage i portami Heroes 3. W trakcie pracy tworzył wiele kopii roboczych kodu.

A do rzeczy - nie wiedziałem o tym, acz pierwszy jego post jest z października 2017, czyli prawie 3 lata po premierze wersji HD. Ubisoft wtedy pewnie już nie był zainteresowany dalszym rozwijaniem H3 HD i dalszym inwestowaniem w ten projekt. Więc gdyby ów człowiek zabrał się za porządki ze 2 lata wcześniej to może (może!) dziś gralibyśmy w zupełnie inną grę.

Dziś jednak tylko fani mogliby zrobić użytek z tego kodu, gdyby przez przypadek wyciekł...
4 mar - 20:53

Acid Dragon
Na marginesie - Faktycznie John Morris występuje w creditsach Arcomage, więc wygląda to o tyle autentycznie. https://www.acidcave.net/tomb/morris.jpg
4 mar - 21:13

avatar
Heh, dość pewnie sądził, że Ubi jednak ściemnia i ma cały kod źrodłowy i trzy lata mu zajęło dojście po przekonania, że jednak nie ma ;)
4 mar - 22:40

anonim1233
Mnie zastanawia dlaczego nie wspomina się o rocznicach innych części serii.
4 mar - 23:25

Acid Dragon
Cóż - co roku jest rocznica czegoś. Ale obchodzi się z reguły tylko te najważniejsze. Dla fanów M&M statystycznie Heroes III jest grą najważniejszą i najpopularniejszą, co przyznaje nawet Ubisoft.

Niemniej jednak w historii pisaliśmy też m.in. o 20-leciu całej serii Heroes (a więc 20 rocznicy Heroes I), 25-leciu i 30-leciu serii Might & Magic, zeszłorocznym 20-leciu Might & Magic VI, czy 10-leciu i 15-leciu tworzenia gier ze świata Ashanu. Czasami pisaliśmy jako jedyni.

Osobiście sądzę, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wspomnieć np. o 15-leciu Heroes V i zarazem 10-leciu Heroes VI w 2021 roku czy o 20-leciu Heroes IV w 2022, ale czy kogoś to będzie interesowało, to czas pokaże.

Zaś w tym roku warto pewnie wspomnieć, że obok Heroes III swoje 20-lecie ma też jedna z najlepszych (o ile nie najlepsza) części cyklu RPG , czyli Might & Magic VII: For Blood and Honor.
5 mar - 09:04

Warmonger
@Kammer - Nam to się raczej nie przyda, cała mechanika została już dawno odtworzona w VCMI. Być może warto będzie jednak spojrzeć na rozwiązania AI lub RMG - te były wymyślane od nowa.
5 mar - 10:04

Kammer
Do tego też właśnie piję.

Acz ponoć dydziowe AI++ ma być znacznie lepsze od oryginału, to przynajmniej na RNG się zyska.
5 mar - 10:05

Darkem
@Alamar pozwól, że ja również pochwalę się płytą z 1999 roku! Instalator przywołuje same dobre wspomnienia :)
https://pbs.twimg.com/media/D0e73LGWoAIljg_.jpg:large
5 mar - 10:39

Alamar
Mam to samo - wszystko poza miejscem na dysku nie przeszło testu. Autorzy H3 widocznie nigdy nie przypuszczali, że ich gra tak długo pociagnie, iż wszelkie statystyki przekroczą skalę z 1999 r.
Jak to stwierdził Bill Gates: "640kB pamięci powinno starczyć każdemu". ;)
5 mar - 10:59

avatar
@Z tą całą odtworzoną mechaniką to trochę 'wishful thinking'. Diabeł tkwi w szczegółach a tych jest całkiem sporo.
5 mar - 15:32

AmiDaDeer
A i owszem, samo poruszanie się jednostek w VCMI czy sposób odtwarzania tam muzyki wymagają jeszcze wielu poprawek. A to dwa przykłady z brzegu.
Nius archiwalny - możliwość komentowania została wyłączona.
JB
avatar - 28 mar - 20:57
mastercook - 27 mar - 22:50
Fandor - 27 mar - 12:13
Sobieski - 26 mar - 23:08
Kastore - 26 mar - 18:35
Jacob - 24 mar - 17:09
FirePaladin - 24 mar - 14:36
Andruids - 17 mar - 23:56
Bezimienny111 - 13 mar - 09:28
Andruids - 13 mar - 02:28
avatar - 10 mar - 08:21
Kastore - 7 mar - 20:44
Alexei Griffin - 4 mar - 19:00
ShEv441 - 2 mar - 10:44
macowiec - 1 mar - 23:44
Kastore - 29 lut - 21:48
Godzilla - 29 lut - 17:46
Warmonger - 23 lut - 13:38
Pointer - 21 lut - 20:32
Dru - 21 lut - 12:31
Latarnik - 19 lut - 16:34
LordExegol - 6 lut - 13:40
Kastore - 2 lut - 15:06
Eggyslav - 22 sty - 18:34
AmiDaDeer - 22 sty - 16:13
Dru - 22 sty - 16:00
Crazy-AK47 - 21 sty - 00:40
Major Disaster - 20 sty - 01:02
Hayven - 19 sty - 11:18




© 2003-24 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Grafika smoka z logo strony autorstwa Silvii Fusetti.
Polityka prywatności i cookies. Redakcja, kontakt