9. Niedoszłe Heroes V
Jeszcze przed bankructwem 3DO pierwotni autorzy gier HoMM-MM, czyli grupa New World Computing niedługo po Heroes IV zaczęli prace nad Heroes V. Oczywiście po bankructwie wszelkie prace wykonane przez nich do ich wersji H5 nie były kontynuowane. Z niedoszłej gry "Heroes V by NWC" zachowało się niewiele grafik, aczkolwiek można powiedzieć, że gra miała być nieco nowatorska. W tej części HoMM miało zaistnieć wiele niewidzianych do tej pory jednostek - np. widoczne powyżej człowiek-lew, elf-kot, czy też sfinks. Gra miała szansę ujrzeć światło dzienne w 2004 roku. Przy jej tworzeniu wysoce zaangażowany (wreszcie!) był Jon van Caneghem. Jego planem było całkowite odwrócenie się od trendów zaczętych w H4 z nadmiarem wątków RPG i zwrócenie się ponownie w kierunku czystej strategii. Jedną z jego bardziej kontrowersyjnych decyzji był plan całkowitego usunięcia jakiegokolwiek "podziemnego" poziomu mapy.