Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały



Witaj nieznajomy.
FacebookRSS
Podsumowanie Mocy i Magii 2015
10. Kwasowa Grota na drodze do celu
Tradycyjnie, listę zaczynamy od nas samych - bo jeśli jest się czym chwalić, to warto. Mimo trochę wolniejszego tempa (acz trudno byłoby pobić rekord z 2014), rok ten ponownie możemy zaliczyć do udanych. W tym roku Kwasowa Grota została powiększona o kolejne działy, zbliżające nas do ostatecznego celu zbudowania największej bazy wiedzy o grach Might & Magic na świecie. Są to komnaty o: Might & Magic II, Heroes V oraz VCMI. Należy też wspomnieć o całorocznej rozbudowie komnat o Heroes VII, które już teraz zawierają więcej informacji niż nawet oficjalna strona gry. Po raz kolejny dostarczyliśmy Wam najwięcej niusów ze świata M&M (a było ich ponad 160) oraz przetłumaczonych artykułów. Nasza reprezentacja została zaproszona jako VIP-owie na zamkniętą część Might & Magic Days, podczas których mieliśmy też własną prezentację multimedialną. A na koniec warto dodać, że poprowadziliśmy też 4 konkursy (z czego jeden podczas Konwentu we współpracy z Jaskinią Behemota), łącznie rozdając prawie 30 najnowszych gier M&M!

9. XX rocznica Heroes of Might & Magic
Rok 2015 wyznaczał jubileuszową, 20 rocznicę serii Heroes of Might and Magic. Choć nie było jakichś centralnych uroczystości, to tak twórcy, jak i fani pamiętali o tym przy wielu tegorocznych wydarzeniach. Warto jednak podkreślać sam fakt, że seria zapoczątkowana dwie dekady temu dziś jest ciągle żywa, ciągle ma setki tysięcy fanów na całym świecie i urosła - przynajmniej w Polsce - wręcz do rangi fenomenu kulturowego. Dla wielu z nas te 20 lat to żywe wspomnienia, kształtowanie zainteresowań, a także poznawanie ciekawych (ekhm) ludzi w Kwasowej Grocie, która wszak od 12 lat bierze spory udział w kształtowaniu polskiej sceny fanów Heroes. Przy takiej okazji życzenie serii 100 lat nie wydaje się nawet przesadą.

8. Heroes V wiecznie żywe?
Heroes V jest drugą - po Heroes III - grą M&M, której żywotność została przez fanów przedłużona do nadzwyczajnych poziomów. W tym roku najważniejszymi projektami, dzięki którym można było po raz kolejny powrócić do gry, były Heroes 5.5, trzecia i ostatnia część Księgi Czarodzieja oraz mody poprawiające grafikę gry. Wszystkie udowadniają, że mimo iż minęło już 9 lat od premiery, jest ciągle komu i dla kogo tworzyć nową zawartość.

7. VCMI coraz ważniejsze
Projekt VCMI w tym roku jeszcze nie doczekał się wersji 1.0, ale tym razem trafia na listę podsumowania z innych względów. Fani przygotowali bowiem aż dwa nowe miasta - Forge oraz egipski Bastion, a więc te, które obrosły wśród fanów modyfikacji H3 największą legendą. Gdy tylko VCMI zyska w pełni grywalną formę, na samym starcie wszyscy będą mogli zagrać aż dwoma miastami więcej. Z dumą możemy powiedzieć, że oba projekty powstawały przy wsparciu Kwasowej Groty i udziale wielu osób z nią powiązanych. VCMI oraz wspomniane mody trafiły nawet do artykułu w jednym z tegorocznych numerów CD-Action, a więcej o projekcie przeczytać możecie we wspomnianym już nowym, grotowym dziale VCMI.

6. Might & Magic Days 2015
Po raz drugi w historii twórcy gier M&M przyjechali do Polski. 4 i 5 września w Krakowie odbyły się Might & Magic Days, w trakcie których mogliśmy się spotkać z Erwanem le Bretonem, Arnaudem Fremonem i Martą Krajewską. Impreza dotyczyła głównie Heroes VII, lecz nie tylko - mieliśmy okazję również wysłuchać koncertu filharmonicznego, pozwiedzać kopalnię soli w Bochni, wypić unikalne piwo o nazwie "Fiolka Smoczej Krwi" ;), a Kwasowa Grota i Jaskinia Behemota wzięły czynny udział w wydarzeniu, poprowadziwszy prezentacje o naszych portalach. Choć organizacja spotkania (zwłaszcza w drugim, otwartym dla wszystkich, dniu) mogłaby być lepsza, to wciąż był to ważny gest Ubisoftu w stronę polskich fanów Mocy i Magii.

5. Paul Anthony Romero i jego pełna sala
Niedługo potem, 29 października w Toruniu po raz pierwszy w historii przybył do nas sam mistrz Paul Anthony Romero - niezwykle utalentowany kompozytor i muzyk, współtwórca niemal wszystkich ścieżek dźwiękowych do gier Heroes. Jego koncert fortepianowy, przy całkowicie wypełnionej sali, nie pozostawiał wątpliwości jak bardzo ceniona jest jego twórczość. Aż szkoda, że sam koncert nie mógł być choć trochę dłuższy, choć spotkanie w cztery oczy z samym maestro z pewnością wszystkim to wynagrodziło. Oczywiście nie mogło zabraknąć reprezentacji Kwasowej Groty i Jaskini Behemota :).

4. Heroes Online, czyli "Jak zabić grę..."
Gra trafia na listę tegorocznego podsumowania w zasadzie wyłącznie z negatywnych względów. Każda większa aktualizacja w tym roku ciągnęła za sobą negatywne konsekwencje. Nie pomogło ani przyspieszenie bohaterów kosztem usunięcia stajni i odłamków przyspieszenia, ani wprowadzenie prowincji gildii, których koszt dla większości zwykłych graczy był nie do przeskoczenia. Najgorszym jednak posunięciem było zlikwidowanie polskiego forum i polskiego supportu gry, co w dużej mierze zabiło aktywność społeczną naszych graczy. Wreszcie - coś, co powinno być sukcesem gry było, być może, największą jej porażką, czyli premiera na platformie Steam, po której okazało się, że Heroes Online jest najgorzej ocenianą przez użytkowników odsłoną Might & Magic w historii (obecnie 66% ocen negatywnych). O ile nie wydarzy się cud i w 2016 roku firma BlueByte nie zmieni sposobu jej rozwijania, grę prawdopodobnie czeka ostateczny upadek.

3. Duel of Champions - to już jest koniec...
...nie będzie nic. Tu upadek już się wydarzył. I to ponownie z rąk BlueByte, która przejęła grę w 2014. W tym roku wydano co prawda jeden, najmniejszy i prawdopodobnie najgorszy dodatek do gry pt. "Czas Odnowy" oraz patch wprowadzający tryb Draft (a przy okazji masę krytycznych błędów), lecz jednocześnie zakończono rozwój produkcji. Widocznie DoC przerósł nowych autorów, którzy ledwie potrafili dokończyć prace swych poprzedników, ale nie włożyli żadnego wysiłku w dalszy rozwój tytułu. Duel of Champions będzie co prawda jeszcze wspierane technicznie (czyli nikt jeszcze nie myśli o zamykaniu serwerów i uniemożliwianiu rozgrywki), ale nie ujrzymy już żadnej nowej karty, czy udoskonalenia.

2. Heroes III HD - błysło i zgasło
Heroes III HD jest jedną z dwóch oficjalnych gier M&M wydanych w tym roku, lecz dziś wydaje się mieć już swoją krótką sławę za sobą. Gra była ogromną szansą i wielkim potencjałem, lecz niestety zmarnowanym. Rzeczywiście, odświeżenie grafiki w dyskusyjnie najlepszej części Heroes było przyjemne dla oka, ale brak zawartości dodatków i generatora map losowych (czy zresztą czegokolwiek nowego) okazały się zbyt wielkimi wadami. Owszem, odwiedziliśmy ponownie Erathię, a wielu z nas raz jeszcze przeszło kampanie, ale... to tyle. Nie było też żadnych oznak od autorów, że cokolwiek jeszcze się pojawi. Niestety podstawowa wersja Heroes III okazała się zbyt słaba, aby dać grze drugie życie. Jednakże chociaż na moment pozwoliła wielu fanom wrócić do czasów nawet sprzed kilkunastu lat i ponownie walczyć o Odnowienie Erathii. To zawsze miłe.

1. Heroes VII - z tarczą, czy na tarczy?
Nic innego nie mogło trafić na miejsce 1. Siódmy raz w historii i ledwie trzeci w istnieniu Kwasowej Groty mieliśmy okazję oglądać premierę nowej części Heroes of Might & Magic. Gra w wielu miejscach adresowana jest właśnie do nas - do fanów. Powrócono do wielu znanych i lubianych elementów z poprzednich części serii, wcześniej zaś fani mieli nawet możliwość decydowania o niektórych z nich. Niestety premiera była słaba. W dniu wydania gra była fatalnie zoptymalizowana, zawierała dosłownie setki błędów, sztuczna inteligencja graczy komputerowych była głupia jak but krasnoluda, a wiele ze źle przyjętych elementów (np. "zamrożone" postaci przy stole w scenkach kampanijnych) pozostanie z nami już na zawsze. Średnia ocen popremierowych recenzji gry w Polsce wynosi około 6,2/10, czyli akademickie "3+". Jednakże na Steamie gra ma ledwie 38% opinii pozytywnych. Tak czy inaczej, jest to najgorzej oceniania część Heroes. Z jednej strony dobrze, że gra w ogóle wyszła i że znaleziono sposób na jej stworzenie i wydanie, mimo umiarkowanego sukcesu Heroes VI. Źle jednak, że wyszła zbyt wcześnie i że poświęcono na nią zbyt mały budżet. Trzeba jednakże oddać autorom, że od czasu premiery starają się jak mogą, żeby naprawić swoje błędy, a obecnie gra chodzi znacznie lepiej. Dodano do niej też pierwszą nową zawartość - dodatkowe jednostki i mapy - oraz zapowiedziano darmowe DLC z kampaniami osadzonymi w świecie Axeoth (z Heroes IV). Czy to pozwoli grze pozbierać się po premierowej porażce? Dowiemy się w przyszłym roku.

Podsumowanie i wróżby
Powiedzmy sobie szczerze - ten rok nie był dla fanów Might & Magic rokiem udanym. Dla twórców zresztą też nie. Z jednej strony mieliśmy aż dwie premiery gier, więc dobrze, że marka Might & Magic dalej się rozwija. Jednakże porażki związane z pogrążeniem Heroes Online, brakiem rozwoju Duel of Champions, zmarnowaną szansą Heroes III HD i słabą premierą Heroes VII sprawiły, że na rynku obecnie nie ostała się ani jedna produkcja Might & Magic, która ciągnęłaby markę do przodu. To wszystko oznacza, że losy naszych gier stają się bardzo niepewne. Być może potrzebna jest zmiana strategii w Ubisofcie i opracowanie nowych planów rozwoju.
W przyszłym roku na pewno możemy spodziewać się nowych elementów Heroes VII, choć nie wiemy jeszcze jak wielu i jak wielkich. Rok 2016 może okazać się przełomowy za kulisami, gdyż to właśnie teraz muszą zapaść decyzje o grach M&M na wiele następnych lat. Dla nas zaś będzie to rok niepewności i oczekiwania.
© 2003-18 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Grafika smoka z logo strony autorstwa Silvii Fusetti.
Polityka prywatności i cookies. Redakcja, kontakt