Przybycie tutaj nie było zbyt dobrym pomysłem...


Jeśli szukałeś tu szczegółowych informacji na temat gier...
...to skorzystaj z portali :P


Zobacz info na temat:

Heroes I    Heroes II    Heroes III    Heroes IV   
MM VI    MM VII    MM VIII    MM IX



Wstęp do wszystkich gier

       Gry "Heroes of Might and Magic" oraz "Might and Magic" czasem określane wspólnie mianem Świata Mocy i Magii stały się jednymi z najpopularniejszych w swoich gatunkach sagami gier komputerowych. Wszystkie z nich zostały stworzone przez tę samą grupę utalentowanych grafików, świetnych programistów i wielu innych ludzi - grupę New World Computing niegdyś będącą samodzielną firmą, a później oddziałem 3DO. Mają też tego samego "ojca" - jest nim prześwietny Jon van Caneghem. We wszystkich grach słyszymy także wspaniałą muzykę, którą komponował niezmiennie Rob King. Serie MM i HoMM, choć zupełnie różne gatunkowo, łączy ta sama fabuła, ci sami bohaterowie, większość kreatur, podobne lub nawet te same miejsca, wspaniały klimat, a nawet podobna grafika i muzyka.
       Kwasowa Grota, chociaż miejsce jak najbardziej poświęcone tym sagom, nie będzie jednak po raz setny odkrywać koła i analizować tych gier. Nie ma sensu powtarzać tego, co w bardzo podobnych lub wręcz identycznych egzemplarzach jest na większości innych stron z opracowaniami HoMM i MM. Ten dział ma jedynie zapewnić krótkie informacje tym, którzy chcieliby się zapoznać z niektórymi częściami oraz dostarczyć odnośników do miejsc, gdzie można znaleźć więcej informacji, takich jak klasy postaci, szkoły czarów, czy spisy artefaktów.

Heroes of Might and Magic

       Gry "Heroes of Might and Magic" choć prawie dwa razy młodsze od drugiej serii, zdobyły jednak większą popularność. Należą one do gatunku zwanego "strategia turowa fantasy" i właściwie, to one go zdefiniowały, a królują w nim po dzień dzisiejszy. Akcja wszystkich części odbywa się w dziwnych, fantastycznych, magicznych światach zamieszkanych przez takie istoty jak elfy, smoki czy cyklopy. Istotą gry, jest stosowanie odpowiedniej strategii dzięki zbieraniu surowców, rozbudowie miast i rekrutacji armii, aby odnieść zwycięstwo nad przeciwnikiem. Inaczej niż w innych grach strategicznych, bezpośrednio na mapie kierujemy nie całą armią, ale bohaterami - najważniejszymi istotami w grze, które dowodzą, gromadzą i przemieszczają swe armie, a także zdobywają surowce, odwiedzają wszystkie lokacje mapy przygody, rzucają zaklęcia, polepszają możliwości swych jednostek, używają artefaktów, a czasem dają i inne premie. Gdy dojdzie do spotkania dwóch wrogich bohaterów lub bohatera i armii neutralnej - dochodzi do walki, która rozgrywa się na nowym polu, z zupełnie innymi zasadami, ale także w trybie turowym. Do części czwartej bohater był "nieśmiertelny" na polu walki i mógł co najwyżej "opuścić cię" po klęsce swej armii. W H4 stanął wraz z nią na polu walki z własną ilością tzw. punktów życia i możliwością ataku wrogich jednostek. Gra toczy się do momentu pokonania wszystkich wrogich bohaterów i przejęciu wszystkich wrogich miast, lub do wykonania jakiegoś specyficznego zadania (np. pokonania konkretnego bohatera, uzbierania odpowiedniej ilości złota...)
       Do wszystkich części Heroes, oprócz pierwszej, wydano dodatki (tzw. expansion packs), które poszerzały możliwości strategiczne dodając do gry nowe jednostki, obiekty, bohaterów, kampanie, artefakty, mapy, czary... itp. Z "Heroes of Might and Magic" związane są też saga Tarnuma w postaci Heroes Chronicles i nieoficjalny dodatek do H3 - In The Wake of Gods, ale o tym w innych działach :).

Might and Magic

       Ta seria gier komputerowych widziała już wszystko. Pierwsza część "Might and Magic" ukazała się w 1987 roku - w czasach gdy niektórych, obecnych fanów MM jeszcze nie było na świecie! Gry te przeszły prawdziwą ewolucję, zaczynając od archaicznej, 4-kolorowej, w dużej mierze tekstowej części pierwszej stworzonej pod pierwsze wersje DOSa, poprzez rozwój grafiki i cyfrowego dźwięku (MM3-5), nowe nośniki danych oraz animacje i filmy (MM6-8), na całkowicie trójwymiarowym środowisku kończąc (MM9). Przez te wszystkie lata, w tych grach należących do gatunku RPG (role-playing games) nastąpiło wiele zmian dotyczących samej rozgrywki. Nie zmienił się tylko fakt, że w każdej części MM kierujemy poczynaniami kilku śmiałków, podróżujących, poszukujących przygód i walczących wspólnie dla także wspólnego celu. Opisana fabuła i akcja są tak rozległe, że we wszystkich częściach możemy zwiedzić połowę galaktyki i poznać sporo dobrej historii o bardzo wielu światach. W "Might and Magic" posługujemy się tak samo skutecznie bronią jak i czarami. Oczywiście nie jednocześnie :). W trakcie rozgrywki musimy się zdecydować, czy chcemy mieć w drużynie maga, który potrafi rzucać nawet najpotężniejsze zaklęcia z ogromną mocą, ale miecza nawet nie udźwignie :), czy też stawiamy na siłę rycerza, posługującego się każdym rodzajem broni i pancerza, zadającego ogromne rany, ale bez możliwości rzucenia nawet najprostszego zaklęcia... Oczywiście, jeśli chcemy, możemy stworzyć drużynę "mieszaną" i kształcić się w obu kierunkach, ale stworzenie jednej postaci, która byłaby dobra zarówno w mocy, jak i w magii jest praktycznie niemożliwe.
Gry Might and Magic I-V pochodzą jeszcze z "poprzedniej ery" i są bardzo mało popularne... dlatego właśnie dostały w Grocie odrębny dział :). O częściach VI-IX powstało już sporo stron i podobnie jak w przypadku HoMM, nie ma sensu po raz setny odkrywać tu koła. Postaram się jednak wybrać linki do tych miejsc, gdzie znajduje się większość informacji o nich.

powrót na górę strony


W opisach gier wykorzystano:
- obrazy z gry "Might and Magic IX" oraz fragmenty recenzji gier MM6-9 zamieszczonych w "Wielkiej Encyklopedii Gier Edycja 2003" autorstwa Adama "Adamusa" Bilczewskiego oraz Andrzeja "Jeża" Jerzyka;
- obrazy z gier "The Gathering Storm" oraz "Winds of War" pochodzące z serwisu Celestial Heavens;
- obrazy z gry "Might and Magic VI" wykonane przez AtakeeRa (dzięki!).


© 2003-24 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów, grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.