Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Po cmentarzu włóczą się:
   chaos
   Felag
   Irhak
   Kammer
   Kastore
   Kuririn
   Nitj'sefni



Witaj nieznajomy.
FacebookRSS
LAN I LUCY: PRZEWODNIK PO ASHANIE , CZ.1


Witaj Czytelniku w świecie, gdzie światem rządzą Smoczy Bogowie, piekielne demony pragną wolności, anioły knują spiski, a nekromanci bronią smoczego porządku świata.

A oprócz tego ludzie mieszkają w średniowiecznym imperium, elfy wśród lasach, krasnoludy pod górami, a magowie są aroganckimi właścicielami niewolników - czyli w świecie jakich zapewne pełno już odwiedziliście.

Ekhm... przejdźmy może do ważniejszych spraw takich jak...

SMOCZY BOGOWIE

Na Ashanie czczonych jest siedmioro Smoczych Bóstw:
  • Asha - Pierwotna Smocza Bogini Ładu, która stworzyła Ashan, Czas oraz Cykl Życia i Śmierci, jak i dała życie pozostałym smoczym bogom i rasom Ashanu. Wyznawana jest przez nekromantów z Hereshu
  • Malassa - Smocza Bogini Żywiołu Ciemności, która jest powierniczką tajemnic. Jej rasą są Bezimienni. Wyznawana jest przez mroczne elfy z Ygg-Chall.
  • Elrath - Smoczy Bóg Żywiołu Światła, który jest powiernikiem prawdy. Jego rasą są Anioły. Wyznawany jest przez ludzi ze Świętego Imperium.
  • Arkath - Smoczy Bóg Żywiołu Ognia. Jego rasą są Krasnoludy. Wyznawany jest przez krasnoludy z Grimheimu.
  • Sylanna - Smocza Bogini Żywiołu Ziemi. Jej rasą są Elfy. Wyznawana jest przez elfy z Irollanu.
  • Shalassa - Smocza Bogini Żywiołu Wody. Jej rasą są Nagi. Wyznawana jest przez nagi z Królestwa Lotosu.
  • Ylath - Smoczy Bóg Żywiołu Powietrza. Jego rasą są Ludzie. Wyznawany jest przez mieszkańców Wolnych Miast.

  • Nie zapominaj o ostatnim, a zarazem pierwszym ze smoczych bogów oraz o czarodziejach, orkach i samej Pustce.
  • Urgash - Pierwotny Smoczy Bóg Chaosu. Jest bratem-bliźniakiem Ashy i jej zawziętym wrogiem. Jego rasą są Demony. Wyznawany jest przez demony z Sheoghu... a także każdego na tyle głupiego, by dać się zepsuć przez chaos omamami wielkości, mocy czy nieśmiertelności.
  • Ojciec Niebo i Matka Ziemia - dwa bóstwa wyznawane przez Orki ze stepów Raanaru, pustyni Sahaar czy wysp Pao. Choć nikt nie odważył się tego potwierdzić, można śmiało przypuszczać, że Ojciec Niebo to Ylath, a Matka Ziemia to Sylanna.
  • Siódmy Smok - człowiek o imieniu Sar-Elam, który doznał oświecenia i stał się Smoczym Bóstwem. Wyznawany jest przez magów ze Srebrnych Miast (choć ich prawdziwą "religią" jest wiedza).
  • Pustka - pierwotna siła, która istniała przed narodzinami smoczych bóstw i z której powstał Ashan. Jeśli kultystów chaosu można nazwać głupcami, to wyznawców Pustki należałoby nazwać królami królestwa głupców i to do n-tej potęgi.

  • PUSTKA

    Skoro o Pustce mowa... Na początku istniały Pustka i Magia. Z Magii powstało Kosmiczne Jajo, z którego wykluły się Asha i Urgash. Asha następnie użyła swych mocy, by za pomocą Magii nadać Pustce kształt i stworzyła Ashan. Otoczyła też swoje dzieło Zasłoną, by Pustka nie mogła się do niego przedostać i przywrócić do stanu pierwotnego.
    Pustka nie ma celu, świadomości ani istnienia. Pustka jest antytezą wszystkiego, co ashańskie. Wymazuje wszystko, co zostało z niej stworzone, nawet najmniejsze wspomnienia. Istnieją jednak istoty, skupione w organizacji zwanej Zakonem Pustki, które wykorzystują moce Pustki do swych celów - zdobycia potęgi i napisania Ashanu na nowo - według własnego obrazu. Wszyscy jednak padli ofiarami potęgi Pustki, która wymazała ich z splotów Losu, jak gdyby nigdy nie istnieli.

    Urgash nie był zadowolony z tego, co Asha uczyniła z Pustką, nadając jej kształt i istnienie. Stworzył więc demony, by zniszczyć to wszystko. Tak zaczęła się Wojny Stworzenia z jego własną siostrą, dziećmi i całym Ashanem.
    Skoro Pustka jest antytezą Ashanu, to przeciwieństwem Pustki można by nazwać sieci Losu. Każda istota na Ashanie ma własną sieć, która ustala jej przeznaczenie. Pustka potrafi wymazać taką nić, tym samym usuwając istotę z Ashanu, jakby nigdy nie istniała. Znane są jednak przypadki, gdy mimo usunięcia splotu, istota nadal istniała i co więcej, zdobywała niezwykłą potęgę:
  • Sandro - Netermanta (nihilimanta), a właściwie Władca Nihilomantów (w Świętym Imperium zwanych potocznie Mówcami zaświatów), który jakimś cudem nie tylko zajrzał za Zasłonę Ashy, ale i poza samą Pustkę. Ta podróż jednak sprawiła, że stracił ciało... a także i zmysły. Zapanował jednak nad mocami Pustki i wielokrotnie użył ich, by wymazać Smoczych Bogów. Poległ ostatecznie w walce z magiem Cyrusem.
  • Herold Pustki - Gazal, uczennica Sandra, która wykorzystała Tron Odnowy z Imperium Shantiri oraz pięć wieży Mir-Ar-Din, by posiąść moce Pustki. Pokonana przez Wichrowe Ostrza (Święte Imperium: Żelazne Wichry), a wszelkie wspomnienia o niej zostały wymazane (poza dziennikiem smoczej rycerki Sayuri).
  • Upiory Pustki - każdy idiota, który para się mocami Pustki... to znaczy każdy nihilomanta z czasem zostaje pochłonięty przez nią i wymazany. Upiory Pustki to właśnie pozostałości po nich, które zerują (kradną) na wspomnieniach innych osób, by nie zostać ostatecznie pochłonięci przez Pustkę.
  • Zakera - nekromantka, która w dzieciństwie została zaatakowana przez Sandra i pozbawiona wspomnień. Jakimś cudem nie tylko przeżyła, ale mimo wymazania ze Splotów Losu, stała się istotą niepodatną na moce Pustki... i knowania Sandra. Została żywą bronią przeciwko Sandrowi.

  • ZASŁONA I KSIĘŻYC

    Wspomniane Wojny Stworzenia niemal unicestwiły Ashan. Urgash i demony przegrały - Smok Chaosu został uwięziony w jądrze Ashanu, a demony rozpierzchły się na cztery strony świata. Podczas tego konfliktu przelano wiele krwi smoczych bogów, która utworzyła rzeki i jeziora na powierzchni. Z czasem wyschły i skrystalizowały się tworząc Kryształy Smoczej Krwi. Asha, widząc ogrom zniszczeń, wypłakała wiele łez, które spadły na Ashan, lecząc go. Nazwano je Łzami Ashy.
    Stworzyła też Świat Duchów, obraz idealistycznego Ashanu sprzed wojen i oddzieliła go Zasłoną od realnego Ashanu. Udała się do Świata Duchów wraz ze swoimi dziećmi. Utkała tam wokół siebie lecznicy kokon, który na niebie Ashanu stał się księżycem. Od tego momentu na Ashanie pojawił się Czas, jak i Cykl Życia i Śmierci, a rasy stały się śmiertelne.
    Księżyc stał się też bramą między Światem Duchów a Ashanem. Przez te wrota dusze zmarłych udają się w zaświaty, by tam odrodzić się pozbawione wspomnień i wrócić na Ashan. Świat Duchów podzielony jest na wymiary żywiołów, każdy przypisany do smoczego bóstwa.

    Podczas Wojen Stworzenia anioły, zaślepione własną chciwością zaskarbienia sobie uznania w oczach Ashy, postanowiły wybić demony co do nogi. Malassa i Bezimienni powstrzymali je, na zawsze zyskując jednak ich wrogość za tę"zdradę". Czemu to uczynili? Ład bez Chaosu w końcu by się zapadł sam w sobie i powrócił do stanu rzeczywistego - do Pustki. Pewnych prawd nie można zobaczyć, jeśli jest się stale oślepionym przez inne prawdy - niektóre z najważniejszych ukryte są w cieniach.
    Nim Asha opuściła swój świat, wydarzyła się jeszcze rzecz: powstała Matka Namtaru, awatar koszmarów Ashy, którymi zaraził ją Urgash. Malassa, Sylanna i Shalassa użyły swych mocy, by wyciągnąć te koszmary z umysłu Ashy i nadać im fizyczną postać, a następnie zamknąć w jaskini na samotnej wyspie i powierzyć opiekę nad nią nagom.
    Wprawdzie do Świata Duchów prowadzi droga przez księżyc, ale istnieją inne, niebezpieczne "skróty" - przez Pustkę. To tam właśnie rezydują Upiory Pustki, zawieszone między Ashanem a nicością, i to tam znajdują się tajemnice, których lepiej nie tykać. Chyba nie muszę dodawać, że mało kto "istniał", by przebyć owe skróty?
    Księżyc na Ashanie "posiada" trzy oblicza - każda z faz jest przypisana jednemu z trzech oblicz Ashy: Dziewicy, Matki i Staruchy - narodzinom (przeszłości), życiu (teraźniejszości) i śmierci (przyszłości). Jeśli będziecie kiedyś w Hereshu, to spójrzcie na tamtejsze niebo, a zobaczycie owe trzy oblicza... jednej nocy. ;)

    IMPERIUM SHANTIRI

    Po Wojnach Stworzenia i odejściu Smoczych Bogów do Świata Duchów, na Ashanie rasy Ashy stworzyły wspólne królestwo nazwane Imperium Shantiri. Dzięki wskazówkom i wizjom od swych bóstw, byli w stanie żyć ze sobą bez konfliktów i wojen.
    Imperium było bardzo religijne i rządzone przez dziewięciu kapłanów-czarodzei: po jednym na każdego ze smoczych bogów żywiołów oraz trzech dla trzech oblicz Ashy. Wszelkie odstępstwa od nauk smoczych bóstw były uznawane za herezję. Co jednak może dziwić współczesnych ashańczyków to to, że Shantiri akceptowali małżeństwa międzyrasowe.
    Imperium stworzyło liczne wynalazki czy artefakty oraz posługiwało się magią do dziś nieosiągalnymi na Ashanie. To Shantiri skonstruowali pierwsze golemy i tytanów, to oni napisali traktaty o trzech obliczach Ashy (będące podstawą religii nekromantów z Hereshu) i to oni zabudowali metropolie, których ruiny można znaleźć na powierzchni, pod ziemią i pod falami Ashanu.
    Imperium upadło podczas Pradawnych Wojen. Anioły, po zwycięstwach nad powracającymi demonami, zaatakowały Bezimiennych. Obie te rasy użyły potężnej magii, która zniszczyła nie tylko ich podniebne miasta i podziemne świątynie, ale i Imperium Shantiri. Jednej nocy zniknęła w tajemniczych okolicznościach połowa jego mieszkańców. Uciekinierzy z Imperium założyli własne państwa: ludzie podzielili się na klany, z których powstało Święte Imperium; elfy zamieszkały w rasach Irollanu; krasnoludy pod górami Grimheimu; nagi pod powierzchnią Oceanu Jadeitowego; anioły i Bezimienni prawie się wybili i nie zdołali stworzyć własnych państw.
    Pradawne Wojny zakończył Siódmy Smok, który po swym oświeceniu użył boskich mocy i zmusił obie rasy skrzydlatych istot do zawarcia Przymierza Zmroku, zakazującego (i wspartego jego mocami) m.in. użycia podobnie potężnej magii w jakichkolwiek konfliktach w przyszłości.

    Imperium Shantiri nie było tak idealne, jakby chcieli pamiętać to obecni mieszkańcy Ashanu. Z wykopalisk w pobliżu Wolnego Miasta Hammer Fall wynika, że używali magii Pustki (Tron Odnowy). Nie byli też tolerancyjni. Siedem Miast magów zostało założone przez potomków uciekinierów z Imeprium Shantiri, ściganych za swe poglądy, iż człowiek (tudzież elf, krasnolud czy naga) mogą dorównać Smoczym Bogom. Jak udowodnił to Sar-Elam, mieli rację.
    Także kapłani Shantirich nie byli tak pobożni, jak może się wydawać. Lamia, jeden z najstarszych sukubów w Sheoghu, była za życia znudzoną kapłanką, która widziała wszystko... przez co dała się skorumpować arcydemonowi Azkaalowi.
    Nikt nie wie, a raczej nie nikt nie pamięta, jak doszło do wybuchu Pradawnych Wojen. Wiadomo tylko, że, zaślepione własną "prawością", zwycięstwami nad demonami i rozpamiętujące dawną "zdradę", anioły pierwsze uderzyły i to od razu na Główną Świątynię Malassy. Jednak ponieśli militarną klęskę - świątynię Malassa przeniosła w inne miejsce, a powietrzny okręt aniołów się rozbił, zaś załoga została wybita. Odnieśli jednak sukces propagandowy - zbudowali na pustym miejscu Świątynię Elratha, gdzie z czasem wyrosło Wolne Miasto Karthal.
    Choć powszechnie uważa się, że to magia Bezimiennych spowodowała zniknięcie połowy populacji Shantirich, niektórzy teoretyzują, że "zniknięcie" to jest spowodowane użyciem magii Pustki. Bernika, czarodziejka studiująca shantarijska Kuźnię Żywiołów na półwyspie Agyn, przypuszczała, że Pustka spowodowała wymazanie tylko kultury Shantiri, zaś obywatele przetrwali... po prostu zapomnieli o swej przeszłości.
    Shantiri, jak niemal każda starożytna cywilizacja, pozostawili po sobie wiele artefaktów... które z łatwością pomagają zapanować nad światem. Zbudowali pośród dżungli Sahaaru (obecnie pustyni na skutek Pradawnych Wojen) pięć wież Mil-Ar-Din, których przeznaczeniem było wzmocnienia magii, a szczególnie magii Pustki.



    Wraz z upadkiem Imperium Shantiri kończy się część pierwsza naszego przewodnika. Po Imperium Shantiri nastała Era Współczesna i powstały państwa, które dziś znamy na Ashanie. O nich jednak w kolejnej części.


    Pewnie szybciej wyjdzie jakaś "łatka", bo coś mam wrażenie, że przekręciłyśmy parę faktów... obrazków też więcej by się przydało.

    © 2003-17 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
    Grafika smoka z logo strony autorstwa Silvii Fusetti.
    Polityka prywatności i cookies. Redakcja, kontakt